استفاده از فناوری در آموزش

منبع https://www.classvr.com/blog/use-of-technology-in-education-a-complete-guide

فناوری در آموزش با سرعتی سریع تر از همیشه در حال تغییر است. کلاس درس شبیه پنج سال پیش نیست، چه رسد به 30 سال پیش! با دلیل خوبی نیز. فناوری در آموزش مزایای زیادی هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان دارد.

آیا می خواهید در جریان بمانید؟ برای کشف هر آنچه که باید در مورد استفاده از فناوری در آموزش بدانید، ادامه مطلب را بخوانید…

جدول محتویات

تاریخچه مختصری از فناوری در آموزش

ابتدا بیایید بررسی کنیم که چگونه استفاده از فناوری در آموزش در طول زمان تغییر کرده است. مجموعه وسیعی از تجهیزات وجود دارد که می توان آنها را به عنوان فناوری در آموزش طبقه بندی کرد. از پروژکتورهای سقفی و دستگاه های فتوکپی که نمایش و توزیع مطالب آموزشی را آسان تر می کردند تا دستگاه های تلفن همراه که روش های جدید آموزش را به طور کلی امکان پذیر می کنند.

با این حال، تنها در دهه 1980 بود که فناوری دیجیتال اثر خود را بر آموزش گذاشت. این دهه ای بود که رایانه ها از یک فناوری آزمایشی به یک محصول مصرفی در بازار انبوه تبدیل شدند. این تغییر در مدارس منعکس شد، که بسیاری از آنها روی یک کامپیوتر واحد برای برنامه های یادگیری پایه سرمایه گذاری کردند. قانون اصلاحات آموزشی در سال 1988 نوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را برای همه دانش آموزان مدارس دولتی از 5 تا 16 سالگی اجباری کرد.

در دهه 1990، ظهور شبکه جهانی وب نگاهی اجمالی به توانایی های رایانه ها داشت. از سال 1993 در دسترس عموم بود، استفاده از موتورهای جستجو و ایمیل را به طور منظم تسهیل کرد. در پایان دهه 1990، اکثر مدارس ابتدایی و متوسطه (K-12) دارای یک آزمایشگاه کامپیوتر مجهز به دستگاه های کافی برای استفاده از یک کلاس کامل بودند.

این رشد در هزاره جدید ادامه یافت. به عنوان مثال، در سال 2000، برنامه درسی ملی انگلستان با توصیه به روز شد که فناوری ارتباطات اطلاعات (ICT) باید در سراسر هیئت مدیره تعبیه شود. تا سال 2009، 97 درصد از کلاس های درس ایالات متحده حداقل یک کامپیوتر داشتند و 93 درصد به اینترنت دسترسی داشتند.

از آغاز هزاره، فناوری دیجیتال در آموزش و پرورش در حال افزایش است – و این فقط در مورد رایانه ها نیست. در اوایل دهه 2000 شاهد معرفی تخته های سفید تعاملی بودیم. ما از آن زمان شاهد بوده ایم که طیف گسترده ای از فناوری ها راه خود را به آموزش باز کرده اند – از دستگاه های قابل حمل و دستی در دهه 2010 گرفته تا نرم افزارهای پیچیده تر برای فراگیران و مربیان.

استفاده از فناوری در آموزش چقدر اهمیت دارد؟

میلیون ها دانش آموز در مدارس سراسر جهان هر روز از فناوری استفاده می کنند. از تخیلات فریبنده گرفته تا صرفه جویی در وقت معلمان، فناوری مدرن اکنون بخشی از مبلمان در آموزش است – و اینجاست که بماند.

با نگاهی به پیشرفت فناوری در آموزش، می توانید ببینید که فقط در یک جهت پیش می رود. تا دهه 1980، چیزی به نام فناوری دیجیتال در آموزش وجود نداشت. در دهه های 1990 و 2000، فناوری اطلاعات یک موضوع واحد در برنامه درسی بود. از طریق دهه 2010 به سرعت به جلو بروید، و عملا برای همه چیزهایی که مدارس آموزش می دهند جدایی ناپذیر است.

همانطور که فناوری برای زندگی مدرن اهمیت بیشتری پیدا می کند، طبیعتا در آموزش نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. به زبان ساده، نمی توان آن را نادیده گرفت. مربیانی که سعی می کنند این کار را انجام دهند ممکن است مزایایی را که در زیر بیان می کنیم از دست بدهند.

مزایای استفاده از فناوری در آموزش چیست؟

فناوری می تواند از بسیاری جهات برای آموزش مفید باشد. از کمک به دانش آموزان برای یادگیری به روش های جدید و هیجان انگیز، توسعه مهارت های ارتباطی و کار گروهی یا بهبود دسترسی، معلمان می توانند از فناوری برای انطباق یادگیری با نیازهای هر دانش آموز استفاده کنند. @Rocco_Avantis – کارشناس آموزشی، آموزش آوانتیس 

ما به اهمیت استفاده از فناوری در آموزش پرداخته ایم. اما مزایای واقعی استفاده از edtech در کلاس درس چیست؟ در اینجا برخی از مزایای فناوری آموزشی برای دانش آموزان و مدارس آورده شده است…

محیط های یادگیری جذابی ایجاد می کند

بر اساس تحقیقات، فناوری تأثیر مثبتی بر مشارکت دانش آموزان دارد. این می تواند به مربیان کمک کند تا درس های هیجان انگیز، جذاب و به یاد ماندنی ایجاد کنند. نیازی به گفتن نیست که مشارکت بیشتر باعث انگیزه بیشتر دانش آموزان می شود و درس ها را هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان لذت بخش تر می کند. چه از هدست های واقعیت مجازی مانند ClassVR برای کشف غیرممکن ها استفاده کنند، چه از تبلت هایی برای مطالعه آسمان شب، یا پلتفرم های کدنویسی مانند CoSpaces برای ایجاد دنیای مجازی استفاده کنند – استفاده از فناوری در آموزش واقعا می تواند توجه دانش آموزان را به خود جلب کند! در حالی که روش های تدریس سنتی معمولا در درگیر کردن برخی از دانش آموزان در کلاس درس موثر هستند، ادغام edtech در آموزش آنها می تواند به مربیان کمک کند تا هر دانش آموزی را در کلاس درگیر کنند.

فناوری در آموزش دانش آموزان را برای آینده آماده می کند

علاوه بر این، یادگیری دیجیتال به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های دیجیتالی ارزشمندی را که در زندگی مدرن اساسی هستند، بهبود بخشند. در حالی که فراگیران امروزی به طور طبیعی با فناوری هایی مانند تلفن های هوشمند و رایانه ها مهارت دارند، استفاده از آنها در یک محیط آموزشی در سراسر K-12 آنها را با کاربردهای کاربردی تر آشنا می کند. همانطور که قبلا پوشش داده ایم، فناوری بخش بزرگی از زندگی ما است و به جایی نمی رسد. این بدان معناست که مهم است که کودکان یاد بگیرند که چگونه از فناوری در حین رشد استفاده کنند، بنابراین در بقیه زندگی خود مجهز هستند! دانش آموزان می توانند با استفاده از فناوری در آموزش مهارت های بسیار مهمی را بیاموزند. با سرعت سریع نوآوری در فناوری، صرفا انطباق با فناوری های جدید به خودی خود یک مهارت ارزشمند است.

تعامل و ارتباطات را بهبود می بخشد

فناوری همچنین می تواند ارتباطات و همکاری را در مدارس بهبود بخشد. این می تواند همکاری بین دانش آموزان یا ارتباط بین دانش آموزان و معلمان از طریق یک پلت فرم در دسترس یا حتی ناشناس باشد.

دانش آموزان می توانند با هم کار کنند، پروژه های مشترک ایجاد کنند و از طریق فناوری با همسالان خود تعامل داشته باشند. بهتر از آن، فرقی نمی کند که آنها با هم در کلاس هستند یا از خانه کار می کنند، که ما را به …

دسترسی از راه دور

روزهایی که گروه های دانش آموزان در اطراف یک کاربرگ A4 جمع می شدند گذشته است، اکنون دانش آموزان می توانند از هر کجای دنیا با همسالان خود ارتباط برقرار کنند و تعامل داشته باشند!

دسترسی از راه دور به مطالب آموزشی مزایای متعددی برای مدارس، معلمان و دانش آموزان دارد. اولا، اگر آب و هوای بد، بیماری یا سایر شرایط مانع از رفتن حضوری آنها به مدرسه شود، دانش آموزان مجبور نیستند کار خود را از دست بدهند. علاوه بر این، تنظیم تکالیف با مزایای ذکر شده در بالا – جذاب، مشارکتی و متناسب – که از راه دور قابل دسترسی است، آسان تر است.

خلاقیت و مهارت های حل مسئله را تقویت می کند

فناوری کلاس درس می تواند به دانش آموزان کمک کند تا تخیل خود را آزاد کنند! هنگامی که با آموزش معلم همسو می شود، فرصت های بی پایانی را برای خلاقیت و در عین حال تمرین حل مسئله ارائه می دهد. دانش آموزان می توانند هر چیزی بسازند، در هر کجا کاوش کنند و خیلی چیزهای دیگر! به عنوان مثال، مطالعه ای توسط گالوپ نشان داد که 85 درصد از معلمانی که بر یادگیری خلاق تمرکز می کنند و از فناوری به روش های تحول آفرین استفاده می کنند، دانش آموزان خود را بیشتر درگیر حل مسئله مستقل می بینند.

باعث صرفه جویی در وقت معلمان می شود

اگر از یک معلم بپرسید که با ارزش ترین منبع او چیست، شرط می بندیم که اکثریت می گویند زمان. همیشه کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود و زمان کمی برای انجام آن وجود دارد! اما استفاده از فناوری در کلاس درس می تواند به معلمان زمان گرانبهایی بدهد. این می تواند به سادگی ذخیره اسناد و برنامه های درسی در Google Drive، حضور و غیاب با چیزی جز چند کلیک یا گزارش نتایج باشد. فناوری می تواند به مربیان کمک کند تا وقت خود را بر روی آنچه مهم است، یعنی تدریس، متمرکز کنند!

چگونه از فناوری در آموزش استفاده می شود؟

هزاران (به طور بالقوه حتی میلیون ها!) فناوری وجود دارد که مربیان می توانند آنها را در مدارس و کلاس های درس هوشمند ادغام کنند. همه این ابزارها این پتانسیل را دارند که زمانی که به درستی با آموزش معلم هماهنگ شوند، یادگیری را متحول کنند. در اینجا چند نمونه از فناوری مورد استفاده در آموزش آورده شده است:  

تخته های سفید تعاملی

این نمایشگرهای تعاملی بزرگ که به عنوان برد هوشمند نیز شناخته می شوند، کاربردهای متنوعی دارند. آنها می توانند به عنوان یک صفحه نمایش لمسی ساده استفاده شوند که در آن معلمان می توانند به عنوان مثال، حاشیه نویسی کنند یا چندین دستگاه را برای ایجاد آزمون های تعاملی، نظرسنجی ها و وظایف متصل کنند.

VR و AR

یکی از هیجان انگیزترین کاربردهای فناوری در آموزش، واقعیت مجازی (VR) است. با استفاده از هدست های واقعیت مجازی، معلمان می توانند دانش آموزان را در طیف وسیعی از محیط های مجازی، مانند بازآفرینی های تاریخی و اکتشافات علمی غوطه ور کنند. دانش آموزان به جای اینکه اطلاعات ثابتی به آنها داده شود، بخشی از محتوایی می شوند که در مورد آن یاد می گیرند.

واقعیت افزوده (AR) مفهوم مشابهی است که آموزش را جذاب تر و فراگیرتر می کند. در حالی که VR به یک محیط کاملا مجازی ایجاد شده توسط فناوری اشاره دارد، AR عناصر مجازی را در دنیای واقعی قرار می دهد.

هم واقعیت افزوده و هم واقعیت مجازی در آموزش، دنیای کاملا جدیدی از فرصت ها را برای معلمان و دانش آموزان باز می کند. این برای همه گروه های سنی و سطوح توانایی صدق می کند. از 4 سالگی، VR می تواند برای انتقال کودکان به محیط کتاب ها استفاده شود تا خواندن را فراگیرتر کند و تخیل آنها را حتی بیشتر جرقه بزاند. در مرحله بعدی، ابزارها هنوز برای درگیر کردن دانش آموزان در موضوعات مهم برنامه درسی مانند نبرد بریتانیا بسیار ارزشمند هستند و به نوبه خود، بحث های معنادارتری را برانگیخته اند. واقعیت مجازی همچنین ابزاری بسیار موثر برای دانش آموزان با نیازهای آموزشی ویژه است. به عنوان نوعی فناوری کمکی استفاده می شود، مشخص شده است که کودکانی را که با انگیزه ذاتی دست و پنجه نرم می کنند، درگیر می کند، به عنوان مثال، و همچنین ایجاد اعتماد به نفس قبل از تجربیات جدید با ویدیوهای شخصی سازی شده 360.

متاورس

از سال 2021، متاورس از یکی از ایده های عجیب و غریب مارک زاکربرگ به مفهومی بالقوه مفید برای تجارت و آموزش تبدیل شده است. به طور دقیق، این بر اساس VR است که در بالا مورد بحث قرار گرفت. با این حال، متاورس با ایجاد یک محیط مجازی که همه دانش آموزان می توانند در آن شرکت کنند، فراتر از این می رود. متاورس می تواند یک محیط یادگیری مشترک برای دانش آموزان در کلاس و کسانی که در خانه هستند فراهم کند.

دستگاه های تلفن همراه، تبلت ها و لپ تاپ ها

دستگاه های مجهز به اینترنت مانند لپ تاپ و تبلت راهی عالی برای کار دانش آموزان در کلاس درس هستند. می توان از آنها برای حمایت از تحقیقات مستقل و راستی آزمایی یا ایجاد فعالیت های کلاس درس جذاب تر مانند آزمون ها استفاده کرد. تبلت ها همچنین می توانند بازخورد دانش آموزان را تشویق کنند تا به معلمان کمک کنند تا پشتیبانی مورد نیاز خود را ارائه دهند.

دستگاه ها هسته اصلی فناوری در آموزش هستند. برای فراهم کردن یک زمین بازی برابر برای همه دانش آموزان، مدارس باید در صورت امکان، دستگاه های قابل اعتمادی را ارائه دهند که تمام عملکردهای مورد نیاز برای درس های ارائه شده را داشته باشند.

سیستم های مدیریت یادگیری

LMS یک پلت فرم دیجیتالی است که مطالب آموزشی را ذخیره می کند. آنها به ویژه در طول همه گیری برای معلمان مهم شدند و به آنها اجازه دادند مطالب را از راه دور بین دانش آموزان توزیع کنند. با این حال، آنها همچنین مکانی را فراهم می کنند که مربیان می توانند برنامه درسی و محتوای دوره را به طور موثرتری مدیریت کنند.

پروژکتورها و صفحه نمایش تلویزیون

در حالی که پروژکتورها مدتی است که وجود داشته اند، از نظر کیفیت و عملکرد به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. علاوه بر نمایش محتوای چندرسانه ای برای مشارکت در کلاس ها، می توان از آنها برای تسهیل همکاری و پروژه های گروهی استفاده کرد. به طور مشابه، صفحه های تلویزیون محتوای چندرسانه ای را در کلاس درس از جمله ویدئو، موسیقی و متن تسهیل می کنند.

میکروفون ها و بلندگوها

تجهیزات صوتی برای محیط های آموزشی بزرگتر مانند سالن های ورزشی و سالن های اجتماعات حیاتی هستند. این مشارکت دانش آموزان را حفظ می کند و به ویژه برای دانش آموزان دارای اختلالات شنوایی یا کسانی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم دارند مفید است. نیازی به گفتن نیست که میکروفون و بلندگو نیز برای هر بخش موسیقی ضروری است!

چاپگرهای سه بعدی

در درجه اول، چاپ سه بعدی می تواند برای ایجاد مدل هایی استفاده شود که امکان رویکرد عملی تر برای یادگیری را فراهم می کند. این می تواند اندام هایی در زیست شناسی به عنوان بخشی از آزمایشگاه STEM، نقشه هایی در جغرافیا، یا حتی اشکال سه بعدی برای ریاضیات باشد.

ابزارهای طراحی سه بعدی

از هنر و معماری گرفته تا طراحی و مهندسی، طراحی سه بعدی کاربردهای گسترده ای در دنیای مدرن دارد. به این ترتیب، با توجه به اینکه با بسیاری از مسیرهای شغلی مرتبط است، برای مردم بسیار عالی است که از سنین پایین با آن آشنا شوند.

دوربین های HD و 360 درجه

دوربین ها ابزاری عالی برای موضوعات خلاقانه در مدارس هستند، اما می توانند به عنوان راهی برای بهبود آموزش و یادگیری نیز مورد استفاده قرار گیرند. با ثبت دروس، مدارس می توانند منابع ارزشمندی را برای آموزش کارکنان به دست آورند – بدون ذکر ارائه تجربه بهتر برای زبان آموزان از راه دور.

هوش مصنوعی و رباتیک

هوش مصنوعی کاربردهای آموزشی متنوعی دارد. به عنوان مثال، می تواند در وقت معلمان با نمره گذاری، به ویژه در موضوعات عینی مانند ریاضیات، صرفه جویی کند. از سوی دیگر، برنامه های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای موضوعات زبان موثر می شوند.

ورزش های الکترونیکی

بله – واقعا. ورزش های الکترونیکی یک صنعت رو به رشد است که فرصت های واقعی را به دانش آموزان در حین پیشرفت از طریق آموزش ارائه می دهد. اولا، چندین شباهت بین آموزش و ورزش های الکترونیکی وجود دارد، مانند کار گروهی، ارتباطات و حل مسئله. با اذعان به این موارد و درک اینکه چرا کودکان بازی می کنند، مدارس می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا مهارت های کلیدی را توسعه دهند که برای سایر زمینه های آموزشی آنها مفید خواهد بود.

آموزش از راه دور

فناوری در طول قرنطینه های کووید-19 راه نجاتی برای آموزش بود، زمانی که یادگیری از راه دور را برای دانش آموزان در هر سنی تسهیل کرد. با حرکت رو به جلو، هنوز هم می تواند نقش مهمی ایفا کند. این می تواند برای کسانی باشد که به هر دلیلی نمی توانند به کلاس درس برسند یا فقط همه دانش آموزانی که از تکالیف جذاب تر از طریق برنامه های هدفمند بهره مند می شوند.

یادگیری ترکیبی

یادگیری ترکیبی عملی است که فناوری هایی مانند موارد بالا را با محیطی حضوری که در آن معلمان و دانش آموزان حضور فیزیکی دارند، ترکیب می کند. روش های مرسوم کلاس درس نیز یکپارچه شده اند و رویکرد “بهترین هر دو جهان” را ایجاد می کنند.

چالش های بالقوه یادگیری دیجیتال

تصویری از تمام فناوری های مورد استفاده در کلاس درس.

مانند هر پیشرفت جدیدی، فناوری آموزش (یا “edtech”) بدون چالش نیست. در اینجا برخی از موانع بالقوه ای که معلمان و سازمان های آموزشی باید بر آنها غلبه کنند آورده شده است.

عدم مشارکت

در حالی که تعامل به عنوان یک مزیت مشترک edtech تلقی می شود، بدون برنامه ریزی و اجرای صحیح نیز می تواند اثر معکوس داشته باشد. هاوارد، ما و یانگ دریافتند که معلمان باید به توانایی های مختلف دانش آموزان با فناوری توجه کنند تا از عدم مشارکت در نتیجه کمبود تجربه یا اعتماد به نفس جلوگیری کنند.

تربیت معلم

این فقط دانش آموزان نیستند که می توانند با edtech دست و پنجه نرم کنند. همچنین ممکن است معلمان استفاده از فناوری خاص یا تطبیق روش های تدریس خود را برای استفاده حداکثری از آن دشوار بدانند. در این مورد، توسعه حرفه ای ضروری است، به خصوص برای معلمان با تجربه ای که چنین فناوری را در آموزش اولیه معلم خود پوشش نداده اند.

منابع

در نهایت، مسئله دسترسی وجود دارد. همه به منابع یکسانی برای یادگیری دیجیتال دسترسی ندارند. این امر در مورد مدارسی صدق می کند که ممکن است بودجه کافی برای فناوری مورد نیاز خود را نداشته باشند. اما می تواند به دانش آموزانی که دستگاه یا اینترنت قابل اعتمادی در خانه ندارند نیز گسترش یابد. برای مورد دومی، مدارس باید هر طور که می توانند سعی کنند از دانش آموزان حمایت کنند و منابع مورد نیاز برای یادگیری الکترونیکی را در صورتی که بخش کلیدی برنامه درسی است، فراهم کنند. در بریتانیا، این دو موضوع در واقع دست به دست هم می دهند و بودجه حق بیمه دانش آموزان برای دانش آموزان محروم در نظر گرفته می شود. این بودجه را می توان برای مواردی مانند فناوری VR برای ارائه کمک های آموزشی و پشتیبانی تحصیلی هدفمند استفاده کرد.

چگونه استفاده از فناوری را در آموزش بهینه کنیم

“استفاده از فناوری در آموزش بسیار مهم است. فناوری فرصت هایی را برای مربیان فراهم می کند تا آموزش و یادگیری را بهبود بخشند، اما نحوه استفاده از آن در کلاس درس مهمترین عامل است. آموزش معلم همیشه کلیدی است.” @Rocco_Avantis – کارشناس آموزشی، آموزش آوانتیس 

این فقط فناوری نیست که مهم است. نحوه استفاده مربیان از فناوری به همان اندازه مهم است. شما می توانید تمام فناوری های آموزشی را که احتمالا می توانید تصور کنید در یک کلاس درس داشته باشید، اما مربی که کلاس را رهبری می کند حیاتی ترین جزء است. تعلیم و تربیت از فناوری ناشی نمی شود، بلکه از معلم می آید.

به بیان ساده، هر مدرسه و کلاسی متفاوت است. این بدان معناست که یک قانون سخت و سریع برای به حداکثر رساندن استفاده از فناوری در آموزش وجود ندارد. در عوض، مربیان باید آموزش و فناوری خود را با نیازهای مدرسه، کارکنان و دانش آموزان، خواه K-12، نیازهای آموزشی ویژه یا یادگیری بزرگسالان هماهنگ کنند. به عنوان مثال، استفاده از فناوری در یک مدرسه منشور یا مناطق روستایی و مرفه کاملا متفاوت از یک مدرسه متوسطه درون شهری مستقر در یک منطقه کمتر مرفه خواهد بود. به طور مشابه، استفاده از فناوری برای دانش آموزانی که با نیازهای آموزشی اضافی هستند، کاملا متفاوت خواهد بود. این به مربیان بستگی دارد که به زمینه خاص خود نگاه کنند، سپس تصمیم بگیرند که از چه فناوری استفاده کنند و چگونه از آن برای بهره مندی دانش آموزان در یادگیری استفاده کنند.

ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی متولد خانیک فردوس 1348 دانش آموخته کارشناسی ارشد امورفرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فردوس خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید