واقعیت افزوده Augmented reality (AR) چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

تمالا امروز واقعیت افزوده (AR) را تجربه کرده اید. همه جا وجود دارد. از آموزش گرفته تا خرده فروشی و بازی، AR در مکان هایی که انتظار دارید و مکان هایی که واقعا انتظار ندارید، ظاهر می شود!

اما در واقع واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده چیست؟ تعریف ساده

واقعیت افزوده فناوری است که ویژگی های دیجیتال را در دنیای واقعی قرار می دهد.

با استفاده از دوربین و فناوری ردیابی هوشمندانه، واقعیت افزوده محیط واقعی را با عناصر تولید شده توسط رایانه در بالا به شما نشان می دهد. به همین سادگی!

یکی از بهترین راه ها برای توضیح واقعیت افزوده، پوکمون گو است. در سال 2016، پوکمون گو جهان را فرا گرفت و میلیون ها نفر برای کشف و گرفتن پوکمون های جدید در فضای باز کاوش کردند.

در بازی، تلفن شما موقعیت مکانی شما را ردیابی می کند، دوربین از محیط اطراف شما فیلم می گیرد و برنامه پوکمون های دیجیتال را در بالا قرار می دهد تا بتوانید آن را بگیرید. بنابراین وقتی در بازی هستید، به نظر می رسد پوکمون ها درست جلوی پای شما ظاهر می شوند!

تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست؟

تفاوت اصلی بین AR و VR در نحوه تعامل آنها با واقعیت است. به زبان ساده، AR به واقعیت می افزاید، در حالی که VR جایگزین واقعیت می شود.

در واقعیت افزوده، ویژگی های دیجیتال بر روی دنیای واقعی قرار می گیرند. در واقعیت مجازی، شما در یک محیط کاملا مجازی غوطه ور هستید که هیچ ارتباطی با دنیای واقعی خود ندارد. در حالی که آنها کاملا متفاوت هستند، هر دو به یک اندازه هیجان انگیز، قدرتمند و مفید هستند!

تاریخچه واقعیت افزوده

اکنون می دانید واقعیت افزوده چیست… اما از کجا آمده است؟

اصطلاح “واقعیت افزوده” برای اولین بار در سال 1990 توسط محقق بوئینگ تام کادل ابداع شد. برای کمک به راهنمایی کارگران کارخانه، او ایده یک نمایشگر روی سر را مطرح کرد که نمودارهای پیچیده هواپیماها را در بالای تخته های قابل استفاده مجدد نمایش می داد – جایگزین نمودارهای گران قیمت موجود که باید بارها و بارها ترسیم می شدند.

تنها چند سال بعد، LB Rosenberg چیزی را ایجاد کرد که گمان می رود اولین سیستم AR کارآمد به نام Virtual Fixtures باشد. این هواپیما که برای ارتش ایالات متحده ساخته شده است، از رباتیک و واقعیت افزوده برای کمک به آموزش نیروها استفاده می کند.

در اواخر دهه 1990، AR به جریان اصلی رسید… از طریق ورزش! پخش کنندگان واقعیت افزوده را در برنامه های خود معرفی کردند تا بازی ها را در تلویزیون آسان تر کنند. از توپ های هاکی ردیابی شده که روی صفحه نمایش می درخشید تا خطوط زرد پوشانده شده در NFL برای نشان دادن نشانگرهای اول پایین – پخش کننده های ورزشی شروع به استفاده از AR کردند تا به بینندگان در خانه کمک کنند تا از بازی ها مطلع شوند.

پیشرفت بزرگ بعدی در واقعیت افزوده در سال 2000 رخ داد. هیروکازو کاتو از موسسه علم و فناوری نارا یک کتابخانه منبع باز به نام ARToolKit ایجاد کرد. این بیت نرم افزار چهره AR را برای همیشه تغییر داد! با استفاده از ردیابی هوشمندانه ویدیو، ARToolKit به توسعه دهندگان کمک کرد تا گرافیک های مجازی را در دنیای واقعی قرار دهند – و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد!

در طول دهه 2000، AR به پیشرفت خود ادامه داد و تبلیغات و بازی آن را به سطح بالاتری رساند. از بازی هایی مانند AR Tennis که برای تلفن های همراه ساخته شده است تا مجله Esquire با استفاده از AR در رسانه های چاپی برای اولین بار، ایده ها و اختراعات نوآورانه به چپ، راست و مرکز آمدند! اما تا دهه 2010 بود که مصرف کنندگان به راحتی می توانستند هدست های واقعیت افزوده پوشیدنی را به دست آورند. Google Glass و Microsoft HoloLens به افراد اجازه می دهند AR را از نزدیک و هندزفری تجربه کنند – به هموار کردن راه برای ClassVR، اولین سیستم AR و VR در جهان که برای مدارس طراحی شده است، کمک می کند!

واقعیت افزوده چگونه کار می کند؟ مروری بر فناوری AR

همه چیز با یک دستگاه مجهز به دوربین شروع می شود. این می تواند یک تلفن، یک تبلت یا یک هدست AR/VR باشد. از دوربین برای ثبت محیط اطراف خود استفاده خواهید کرد. همه چیز تا کنون کاملا عادی به نظر می رسد، درست است؟ اینجاست که فناوری هوشمندانه وارد می شود.

اول، یک نرم افزار شگفت انگیز به نام بینایی کامپیوتر، اشیایی را که دوربین شما به سمت آنها نشانه رفته است شناسایی می کند. سپس، فناوری های پیچیده ای مانند مکان جغرافیایی، مکان یابی همزمان و ردیابی عمق، دنیای سه بعدی را می سازند که دنیای واقعی شما را منعکس می کند – به این معنی که دستگاه شما اکنون دارای نمای سه بعدی از فضایی است که در آن هستید.

سپس عناصر مجازی و تقویت شده به این دنیای سه بعدی اضافه می شوند. هنگامی که جهان را از طریق دستگاه خود مشاهده می کنید، خواه یک هدست واقعیت مجازی، یک تلفن یا هر چیز دیگری باشد، اکنون می توانید عناصر مجازی را در تعامل با دنیای واقعی خود ببینید… فقط به احتمالات فکر کنید.

چگونه استفاده می شود؟ نمونه های واقعیت افزوده واقعی

واقعیت افزوده در همه جا وجود دارد. از فیلترهای چهره در اسنپ چت گرفته تا تقویت مبلمان مجازی در خانه شما، AR در صنایع و در سراسر جهان استفاده می شود. در اینجا چند مورد از رایج ترین نمونه ها آورده شده است:

آموزش: میلیون ها دانش آموز در سراسر جهان در حال حاضر AR را در کلاس درس تجربه می کنند! با استفاده از هدست های همهجانبه طراحی شده برای مدارسی مانند ClassVR، مربیان با پیاده سازی AR در درس های خود، آموزش خود را تغییر می دهند. با فناوری AR، دانش آموزان می توانند با یادگیری خود تعامل داشته باشند – باعث افزایش تعامل، حفظ دانش و نتایج یادگیری می شود.

آیا می توانید تصور کنید که یک دایناسور را از یک کاربرگ تعاملی تماشا کنید یا قلب انسان را در دستان خود نگه دارید؟ با استفاده از واقعیت افزوده در آموزش، همه چیز امکان پذیر است! دانش آموزان می توانند چیزهایی را که جذاب، غیرعملی و حتی غیرممکن هستند نگه دارند، بررسی کنند و کشف کنند.

خرده فروشی: شرکت ها خرید را با واقعیت افزوده تعاملی تر و در دسترس تر می کنند. با استفاده از فناوری شگفت انگیز AR، مغازه ها به مشتریان خود اجازه می دهند قبل از خرید امتحان کنند. به عنوان مثال، برنامه IKEA Place به شما امکان می دهد مبلمان مجازی را در خانه خود قرار دهید. با استفاده از تلفن همراه و دوربین آن، می توانید ببینید که اتاق شما با یک مدل سه بعدی مقیاس از مبلمان تقویت شده در بالا چگونه خواهد بود!

در جاهای دیگر، شرکت هایی مانند Target از AR برای تغییر ناوبری در فروشگاه استفاده می کنند. آنها با تقویت تابلوها و برچسب ها در فروشگاه های خود، به مشتریان کمک می کنند تا به راحتی محصول مورد نظر خود را بدون اتلاف وقت پیدا کنند!

ساختمانی: صنعت دیگری که توسط AR در حال تغییر شکل است، ساخت و ساز است. از آموزش ایمنی موثرتر و همهجانبه گرفته تا برنامه ریزی بهتر پروژه با استفاده از مدل های سه بعدی و مسیرهای مجازی، AR به پیشبرد صنعت در سراسر هیئت مدیره کمک می کند. با واقعیت افزوده، فناوری پروژه های ایمن تر، مشارکتی تر و سازنده تر ارائه می شود – چه چیزی را دوست ندارید!

بازی: آخرین اما قطعا نه کم اهمیت، ما نمی توانیم صنعت بازی را فراموش کنیم! با انتشار اولین بازی واقعیت افزوده در فضای باز جهان در سال 2000 – AR Quake – تا حس جهانی در سال 2016 که Pokémon Go بود، گیمرها سال هاست که در واقعیت افزوده غوطه ور شده اند. این فناوری تجربه بازی را متحول می کند و به افراد اجازه می دهد تا دنیای واقعی را در حین انجام یک بازی تجربه کنند.

با استفاده از AR در گوشی خود، حتی می توانید بازی هولوچس را از فیلم های جنگ ستارگان انجام دهید. احتمالات شگفت انگیز هستند.

اینها تنها تعدادی از صنایعی هستند که تاکنون واقعیت افزوده را پذیرفته اند و نمونه های باورنکردنی بیشتری همیشه ظاهر می شوند. با پیشرفت فناوری، AR فقط در زندگی روزمره ما رایج تر می شود، بنابراین این فضا را تماشا کنید. شما هرگز نمی دانید، ممکن است در آینده ای نه چندان دور با خانواده خود با هولوگرام صحبت کنید!

ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی متولد خانیک فردوس 1348 دانش آموخته کارشناسی ارشد امورفرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فردوس خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید