اعمال دهه اول ذی الحجه

اعمال این دهه

1. نماز شبهاى دهه اول

در هر شب از آن بین نماز مغرب و عِشاء، این دو ركعت نماز را به جا آور؛ تا در ثواب با حاجیها شریك شوى،گرچه حج نكرده باشى

در هر ركعت آن سوره «فاتحه الكتاب» و «اخلاص» و پس از آن، این آیه را بخوان: وَ وَاعَدْنَا مُوسىَ‏ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً  وَ قَالَ مُوسىَ‏ لِأَخِیهِ هَرُونَ اخْلُفْنىِ فىِ قَوْمِى وَ أَصْلِحْ وَ لَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِین (5)

2. روزه روز اول ذى حجه

3. خواندن نماز فاطمه زهرا علیها السلام، در روز اول ذى حجه

4. روزه گرفتن در 9 روز اول ذى حجه

5. در این ده روز بعد از نماز صبح و مغرب، دعایى را كه اول آن «اللهم ان هذه الایام التى فضلتها على غیرها…» است، بخواند.

6. صاحب «المراقبات» میگوید: از مهمترین اعمال این ماه، عمل به روایت زیر است:شیخ مفید از امام ابو جعفر (علیه السلام) نقل كرده اند كه فرمودند: خداوند توسط جبرئیل پنج هدیه در ده روز اول این ماه براى عیس بن مریم (علیها السلام) فرستاده و فرموده: عیسى! با این پنج دعا، دعا كن زیرا در روزهاى ده گانه یعنى ده روز ذى حجه عبادتى محبوبتر از آن نزد خداوند نیست.

اول: اشهد اءن لا اله الا الله وحده لا شریك له، له الملك و له الحمد بیده الخیر و هو على كل شىء قدیر.

دوم: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له، اءحدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا.

سوم: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له، احدا صمدا لم یلد و لم یولد و لم یكن له كفوا احدا.

چهارم: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له، له الملك و له الحمد یحیى و یمیت و هو حى لا یموت بیده الخیر و هو على كل شیء قدیر.

پنجم: حسبى الله و كفى سمع الله لمن دعا لیس وراء الله منتهى أشهد لله بما دعا و أنه برىء ممن تبرء و ان لله الاخره و الاولى.

حواریون از عیسى (علیه السلام ) پرسیدند: اى روح الله كسى كه این كلمات را بگوید چه پاداشى دارد؟ فرمود: كسى كه صد بار، اولى را بگوید زمینیان عملى بهتر از عمل او در آن روز ندارند و در روز قیامت خوبیهاى او از همه بندگان بیشتر خواهد بود و كسى كه دومى را صد بار بگوید گویا تورات و انجیل را دوازده بار خوانده و پاداش آن را بدست آورده باشد. عیسى (علیه السلام ) پرسید: اى جبرییل ثواب آن چیست؟ گفت: هیچ فرشته اى در آسمانهاى هفتگانه قدرت حمل یك حرف از تورات و انجیل را ندارد مگر این كه من و اسرافیل برانگیخته شویم زیرا او اولین بنده اى است كه لا حول و لا قوه الا بالله گفت. و كسى كه صد بار، سومى را بگوید، خداوند بخاطر آن براى او ده هزار نیكى نوشته، ده هزار گناه او را پاك كرده، ده هزار درجه او را بالاتر برده و هفتاد هزار فرشته را كه دستهاى خود را بلند كرده و بر كسى كه آن را گفته است صلوات مى فرستند، فرود مى آورد. عیسى گفت: جبرییل! ملائكه جز بر پیامبران بر كسى دیگر صلوات مى فرستند؟ جبرییل گفت: كسى كه به آنچه از سوى خدا توسط پیامبران آمده است ایمان آورده و تعبیر نكند، پاداش پیامبران به او داده مى شود. و كسى كه صدبار، چهارمى را بگوید فرشته اى كه با خدا ارتباط دارد او را مى یابد آنگاه خداوند به گوینده آن با نگاه رحمت مى نگرد و كسى كه خدا با نگاه رحمت به او بنگرد، بدبخت نخواهد شد. عیسى گفت: جبرئیل! ثواب پنجمى چیست؟ او گفت: این دعاى من است و من اجازه ندارم آن را براى تو توضیح بدهم.

عارف واصل، آقا میرزا جواد ملکی تبریزی در ذیل این روایت، توضیحاتی مفصل و عالی درباره شرایط این پاداشها و درباره محتوای این روایت و اعتقاد به آن دارند، که علاقهمندان میتوانند ان را در «المراقبات» ببینند.

7. اعمال شب عرفه

درباره شب عرفه روایت شده است كه دعاى خیر در آن مستجاب است و كسى كه در آن به فرمانبردارى خداى متعال مشغول شود پاداش صد و هفتاد سال را دارد. شب مناجات بوده و كسى كه در آن شب توبه كند خداوند او را مى بخشد. و مستحب است دعایى كه اول آن «اللهم یا شاهد كل نجوى» مى باشد، خوانده شود…

8. زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه

9. دعای عرفه

10 و 11. اعمال شب و روز عید قربان

12. قربانی کردن در روز عید قربان

پی نوشت ها :

(1) المراقبات، ترجمه ابراهیم محدث بندر ریگى، فصل شانزدهم: اسرار مراقبات ماه ذى حجه

(2) آل عمران/ 31

(3) حج/ 28

(4) التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏7، ص310؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏7، ص129

(5) اعراف

منبع:پایگاه خبری شفقنا

ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی متولد خانیک فردوس 1348 دانش آموخته کارشناسی ارشد امورفرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فردوس خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید